525 років з дня народження Франсуа Рабле
Франсуа Рабле народився у 1494 у Шиноні
(містечко у Франції). Рабле втратив матір дуже рано і за волею батька став
учнем у францисканському монастирі Сельї, потім у монастирі Де Ля Бометт,
пізніше потрапив, також як учень, у кордельєрське абатство у Фонтене-ле-Конт.
Тут він вивчив давньогрецьку та латинську мови, природничі науки, право.
Згодом Рабле пішов у ченці і мав
змогу займатися «гуманістичними»
науками, що вважалося в ті часи престижним заняттям. Чернече життя, що ним
Рабле жив понад 25 років, викликало в ньому різкий спротив, але й дало
надзвичайно цінний матеріал для його майбутніх сатиричних образів. Незадоволення ченців, викликане частими
знущаннями з них Рабле, набуло форми переслідування, Рабле тікає із
монастиря, живе як простий священик,
починає товаришувати з Еразмом Ротердамським.
У 1530, зберігаючи звання священика, він
вступив на медичний факультет університету Монпельє. Тут він читав публічні
лекції з медицини, друкував деякі наукові твори та модні тоді «альманахи»,
нарешті, практикував як лікар, попри те, що ступінь доктора медицини він
офіційно отримав значно пізніше. Цю свою діяльність продовжував він і в Ліоні,
де у 1532 або 1533 з'явилися в першій редакції дві перші книги його знаменитого
роману «Гаргантюа і Пантагрюель». Французький історик XIX століття Жуль Мішле
писав: «450 років тому, ледь у ліонських книжкових лавках з'явилася перша книга
Рабле, людство зрозуміло, що народився письменник величніший, ніж Аристофан».
У 1547 Рабле призначили вікарієм Медона
і Сен-Крістоф-дю-Жамба, але письменник від посади відмовився. Помер він у 1553
в Парижі.
У 1940 Михайло Бахтін написав роботу
«Творчість Франсуа Рабле й народна культура середньовіччя й Ренесансу», у якій
провів детальний аналіз роману, схарактеризувавши його як шедевр, що вінчає
народну, сміхову й карнавальну культуру Середньовіччя.
В романі «Гаргантюа і Пантагрюель» Рабле
засудив середньовічну школу за її формальний і чисто словесний характер, за
схоластичні методи навчання. В основу своєї педагогічної теорії він поклав власне
переконання в тому, що людина від природи, незалежно від походження, схильна до
добра, тому гуманістичні цінності можуть відображатися в освіті і передаватися
від покоління до покоління. Свої ідеали нового виховання і навчання Ф. Рабле
висловив, описуючи виховання героя роману: весь день розподілений на систему
занять, що чергуються з іграми та фізичними вправами. Провідне місце в програмі
навчання відводиться давнім і новим мовам, що відкриває шлях до розуміння
творів античних авторів, наукового аналізу біблійних текстів. Тому в романі
Гаргантюа вивчає грецьку, латинську, арабську, єврейську мови, «незнання яких
непростимо для всякого, хто хоче бути освіченою людиною». Ф. Рабле був
прихильником наочних методів навчання, тому основний шлях оволодіння знаннями -
це безпосередні спостереження учня за навколишнім світом; також він висунув
вимогу чергування навчання і відпочинку, фізичних і розумових занять. Пізніше
педагогічні ідеї Ф. Рабле були розвинені в теоріях М. Монтеня, Я.А.
Коменського, Д. Локка, Ж.-Ж. Руссо, І.Г. Песталоцці та ін.
Повністю роман Рабле «Гаргантюа і
Пантагрюель» українською мовою переклав
Анатоль Перепадя у 2004. Рабле був поліглотом – він знав 12 мов.
Немає коментарів:
Дописати коментар