Яблучний
спас
19 серпня християни святкують Преображення
Господнє. Його ще називають Яблучним Спасом, у цей день прийнято святити груші,
яблука, мед і обжинкові вінки або жмут колосся жита й пшениці. Раніше до
Другого Спаса правовірні селяни не їли садовини, бо це вважалося гріхом. Після
церкви родина врочисто сідала за стіл: їли яблука з медом і запивали виноградним
або яблуневим вином – «щоб садовина родила».
Багато людей вірять, що в Преображення Господнє яблука стають магічними і якщо з'їсти в цей день плід, а перед цим загадати бажання, то воно обов'язково збудеться.
Багато людей вірять, що в Преображення Господнє яблука стають магічними і якщо з'їсти в цей день плід, а перед цим загадати бажання, то воно обов'язково збудеться.
Свято Преображення Господнього існувало
вже в IV ст., про що свідчать повчання і слова Єфрема Сіріна й Івана
Золотоустого. Мати Костянтина Великого, свята рівноапостольна Єлена, побудувала
на горі Фавор храм на честь Преображення, зруйнований у XII ст. Салах-ад-діном.
Піснеспіви на честь свята були написані Іоанном Дамаскином і Космою Маюмським
(VIII ст.). Від VI ст. це свято урочисто святкується у Східній Церкві під
назвою “Господнього Преображення”.
Первісно празник Преображення святковано в
місяці лютому. Одначе тому, що цей радісний празник звичайно випадав у часі
Великого Посту, а це було незгідне з духом посту й покути, то його перенесено
на день 6 серпня (19 серпня за новим стилем). На Заході свято ще в XII ст. не
було загальним; його заснував у 1457 папа Калліст III, установивши тоді ж
богослужбовий чин.
Традиції святкування
Народними назвами цього свята є Спас,
Другий Спас або Яблучний Спас. Крім яблук, у цей день на церковну паперть
приносять й інші плоди врожаю: горох, картоплю, огірки, жито, ячмінь тощо. Все
це священик повинен після обідні благословити і прочитати над ним молитву, за
що вдячні прихожани наділяють його так званими начатками – потроху від кожного
сорту з принесених плодів. Освячення у цей день винограду і різних фруктів та
овочів символізує розквіт і плодючість усього створеного у безкінечному царстві
життя.
У давнину в день Преображення Господнього
існував звичай наділяти плодами бідних та вбогих; звичаю цього дотримувалися
так суворо, що коли дізнавалися про когось, хто не зробив цього доброго діла,
таку людину вважали невартою уваги і припиняли з нею спілкуватися. Звичай
наділяти бідних плодами садів та городів був колись мірою християнської моралі.
Колись до цього часу правовірні селяни не
їли садовини, бо це вважалося за великий гріх. Якщо ж все-таки хто-небудь не
втримається і з’їсть яблучко до Спаса, відспокутувати цей гріх можна було
тільки тим, що сорок днів після Спаса не їсти жодного яблука. Особливо суворо
дотримувалися цього правила ті, у кого вмерли діти-немовлята. Існувало повір’я,
що «на тому світі» ростуть срібні дерева з золотими яблучками. Золоте яблучко
дають лише тим дітям, чиї батьки дотримувалися звичая не їсти яблук до Другого
Спаса.
Другий Спас – це день поминання померлих
родичів. За народним віруванням, це третій вихід померлих на світ у
весняно-літньому сезоні: (перший – у Страсний Четвер, другий — на Зелені
Свята).
Для господарів свято символізує закінчення
жнив та завершення літа. Цього дня примічали погоду. Якщо день сонячний та
безхмарний – осінь буде сухою. Якщо дощовий — мокрою. Ясний день віщує морозну
і заметільну зиму. Яка погода на Спаса – такою буде і Покрова (14 жовтня). У
деяких місцях України в цей час могли вже починатися приморозки, тому й кажуть:
“Прийшов Спас, держи рукавиці про запас!”.
За народним звичаєм до Спаса не їли яблук.
Зі святом Спаса пов’язані різні обжинкові обряди (див. Обжинки): святять у
церкві обжинкові вінки, з незжатих на ниві кількох стеблинок жита зав’язують
“Спасову бороду”.
До церкви несли святити квіти, мак, вірячи, що обсипання свяченим маком перешкоджає ходити до хліва відьмам, а до дому – ходячим покійникам. Після посвяти квіти й голівки маку кладуть за Іконами, де вони зберігаються до весни. Весною мак розсівають по городі, а сухі квіти на Благовіщення вплітали до своїх кіс, – “щоб не випадало з голови волосся”. На Спас поминають померлих.
До церкви несли святити квіти, мак, вірячи, що обсипання свяченим маком перешкоджає ходити до хліва відьмам, а до дому – ходячим покійникам. Після посвяти квіти й голівки маку кладуть за Іконами, де вони зберігаються до весни. Весною мак розсівають по городі, а сухі квіти на Благовіщення вплітали до своїх кіс, – “щоб не випадало з голови волосся”. На Спас поминають померлих.
Святкування Преображення триває 9 днів, з
5 (18) по 13 (26) серпня. У це свято за древнім церковним звичаєм відбувається
освячення перших плодів (злаки, виноград чи яблука). Тому в народі цей день
називають другим, або яблучним спасом. Свято Преображення обрано для
благословення плодів, бо в Єрусалимі (звідки запозичено наш Устав) саме в ту
пору дозрівав виноград, який, власне, і прийнято освячувати в цей день. Церква,
благословляючи принесені плоди, утверджує думку про те, що в ній, як у
суспільстві священному, все – від людини до рослини – повинно бути присвячене
Богу як Його творіння.
За народними прикметами, Яблучний Спас
означає настання осені і перетворення природи. Прийнято
вважати, що ночі після Спаса стають набагато холоднішими. У народі кажуть: «Прийшов
Спас, держи рукавиці про запас!»
Народні прикмети:
·
До
Спасівки бджола робить на пана, а після Спасівки на себе.
·
Як
у Спасівку будуть великі вітри, то зима буде з віхолами та лютими морозами.
·
Якщо
у Спасівку на деревах жовтіє листя, це віщує ранню осінь.
·
Якщо
на Спаса нема дощу, то буде гарна суха осінь. Дощів не багато буде.
·
Якщо
на Спаса йде дощ, січень наступного року буде сніжний, якщо спекотно - січень
морозяний.
·
Якщо
антонівка вродила - наступного року хліб уродить.
·
Пройшов
Спас - пішло літо від нас.
Дорогі мої читачі!
З
Яблучним Спасом вітати Вас хочу,
Хай сонця промінчик в оселю ввійде!
Хай родяться яблука кожного літа,
А лихо й біда Вашу хату мине!
Хай сонця промінчик в оселю ввійде!
Хай родяться яблука кожного літа,
А лихо й біда Вашу хату мине!
Немає коментарів:
Дописати коментар